This shit is bananas

onsdag 3 december 2008

Analys av folk som tränar

Det har tagit ett tag men här följer min, fullt seriösa, analys av folk som vistas i träningslokaler:

Stora gymmet
Här byggs det muskler. Det finns de som gärna tar en extra runda i lokalen mellan maskinbyten för att visa upp sig och de som vägrar gå hem fast träningslokalen stänger. Det tittas mycket i speglar och trots att det är musik på i bakgrunden har minst hälften sin egen musik i lurarna.

Tjejgymmet
Här är det hetsträning som gäller. Kön till konditionsmaskinerna är lång och betraktande, avundsjuka, sura blickar slängs i lokalen. Skulle någon få för sig att verkligen styrketräna här inne, ja förutom mag och benövningar, är det snarare förvånande blickar som slängs.

Alpingympa
Detta är passet där både kvinnor och män möts, vältränade kvinnor och män som gör allt likadant. Aldrig förr har jag sett så många jogga i exakt samma fart och röra sig i lokalen på ett sätt som påminner mig om en väldrillad sekt. Fokus på rumpa och ben som ger en stackars nybörjare träningsvärk i ca 1 vecka.

Step
Träningens version av Stureplan (sthlm), Limhamn (malmö) och Professorstaden (Lund). Hur lyckades alla dessa pärlörhängen, fina frisyrer, dyra träningskläder och snorkiga näsor komma på att det är just Step de ska gå på. Stämningen i lokalen var kylig och minsta felsteg noterades direkt. Det är dock en härlig träningsform och vi som inte bryr oss hur vi ser ut under träning kan njuta av att svettas extra mycket och gärna gå åt fel håll några gånger, bara för sakens skull.

Yoga
Lugna, harmoniska människor som gärna kommer en kvart innan och lägger sig under en filt (Varför?). Träningskläderna ser ut att vara en kombination av det mest tokiga som kunde hittas i garderoben, det är ju viktigt med den rätta "looken". Hur kan man förresten undvika att somna kl 7.45 på morgonen under avslappningen?

Aeorobic
En ung generation har samlats, vilka kan få vem som helst att känna sig gammal. Det är gärna korta små shorts och urringade linnen som gäller. Instruktörerna talar om Jesus och vill gärna "skoja till det" så mycket som möjligt under passets gång.

Spinning
Har jag aldrig varit på men jag har hört rykten om välutrustade deltagare försedda med de senaste vadderade cykelbyxorna och skor med ett speciellt fäste till speciella trampor. Tar någon annan "din cykel" skänker du snabbt arga blickar och går gärna ut och klagar i receptionen.




1 Comments:

At 05 januari, 2009 23:35, Anonymous Anonym said...

Haha! Jag har precis hoppat på ett erbjudande om att träna billigt i en månad på World Class, trots att jag har så mkt fördomar mot de stora gymkedjorna. Var på Body Combat igår och har ordentlig träningsvärk idag... Men ledarna var bra och jag kände mig inte så "ute" som jag trodde. Får se hur det går på Core Express-passet imorn...

 

Skicka en kommentar

<< Home