This shit is bananas

torsdag 9 november 2006

På besök i dåtiden

Oj.. nu sitter jag här i datasalen på Åsa folkhögskola igen. Den alltid för kalla eller för varma datasalen (just nu väldigt kall).

För första gången på länge sov jag inte när Pulsen (en buss) rullade från Katrineholm, genom Valla och fram till Sköldinge. Upplysta av solen såg jag Lindex, Willys, Kastrullhäxorna, Tempo, Vallas busstationer, den långa backen mot Sköldinge, Sköldingebaren och slutligen Sköldinge. Dessa nämnda saker gjorde mig lite rörd men tårarna i ögonen kom inte förrän jag såg skolan. Där låg den där den alltid legat och persiennerna på övre Rönnen var nerdragna men där bakom anade jag att korridoren var lika nersunkad som den alltid varit.

När jag nu fått krama om alla och hämtat mig från min gråtattack känns det precis som att det var förra veckan jag var här senast. Jag hängde lite uppe på Toppen och hittade en videofilm med Legally Blonde 2 som jag förnöjdsamt tittade på medan jag inväntade den berömda Åsa-lunchen och framförallt den berömda Åsa-efterätten. (Dagen till ära äppelpaj)

Här känns som vanligt men det är inte som vanligt. Rektorn har blivit sjuk och hamnat på sjukhus, kocken har fått en knäinflammation, Lärare Jonas har slutat, det finns ingen skrivarlinje längre och framförallt så här är massor av nya människor som spökar runt.

Jag behövde nog se detta för att inse att denna skola inte längre är min skola. När jag kommer hem ska jag ta tag i att sätta in alla hundra foton i fotoalbum och minnas.

Men först en helg i Stockholm!